Ajurvédské tipy na období ŘÍJEN - polovina ÚNORA

Pojďme se jednoduchým způsobem podívat na to, jak podpořit naše fyzické i psychické zdraví. Připravila jsem vám i pár receptů na vhodné nápoje.

Naše tělo je součástí přírody a vůbec celého mechanismu života kolem nás. Jeho potřeby se mění se změnou počasí - s teplem i zimou, větrem i deštěm...Přizpůsobení se těmto změnám vhodným denním režimem a stravou nám pomáhá udržovat se v rovnováze a zdraví, cítit se vyrovnanější a klidnější.

Podzim a konec zimy patří ajurvédskému tipu VÁTA. Ta je stejně suchá, chladná a stále se měnící jak počasí v tomto období. Proto dáváme přednost potravinám, které jsou určeny pro VÁTU (lze najít na internetu). Zjednodušeně - převážně opak toho, co jsme jedli a dělali v létě.

Obecně sem patří teplé jídlo a pití, těžší potraviny, mastnější. Chuť upřednostňujeme sladkou, kyselou a slanou než hořkou a pálivou. V tomto období roste i potřeba více jíst - je to přirozená tendence uklidňovat Vátu v chladném počasí. Zařazujme svačinky.

Důležité je - udržovat TEPLO. Proto je vhodné teple se oblékat a dbát na pokrývku hlavy, kterou uniká polovina tepla z těla. Mít nohy, kotníky, bedra a krční páteř v teple.

Vhodné jsou masáže teplým (sezamovým) olejem, teplé koupele. Doma si můžeme dělat večer masáž chodidel (teplým olejem). Přináší to celkové zklidnění nervového systému.

Na podporu imunity se nám osvědčil Chyawanprash. Pro prohřátí celého těla zázvorové teplé pivo s medem. Do smoothie nebo jinam si přidáváme Moringu nebo Chlorellu.

Vstávat je vhodné o něco později než v létě, asi kolem 7hod. Ke snídani nebo k večeři jsou skvělé kaše (vločková, špaldová, rýžová).

Ideální je lehký pohyb - jóga, procházka a také meditace, relaxační prvky. Těžké, namáhavé sporty si necháme na teplo. Dopřáváme se návštěvu přátel, rodiny, hraní společenských her...pro zmírnění nebo jako prevence depresí, pocitů osamělosti...

Vhodné: tuky a máslo, rýže, pšenice (špalda), sladké šťavnaté ovoce (super jsou vařená jablka nebo hrušky), hrozno, ghí, sůl, bílé maso, mléčné výrobky (šlehačka), vejce, v malém množství luštěniny (červená čočka a cizrna je super), palačinky, vafle, kaše, koláče, ořechy (mandle), semínka, kmín, pepř, zázvor, pepř, asafoetida, hřebíček, skořice, muškát, hřebíček, kardamom, med, nezrající sýry, česnek, cibule, ryby, mořské řasy, vývary, bylinkový čaj,

Nevhodné: syrová zelenina ve větším množství (vhodné je si do salátu dát větší množství oleje a nejíst je chlazené), sušené ovoce, suché vločky (musli), zmrzlina, červené a vepřové maso, tvrdé sýry, jogurty (ve větším množství), kukuřice, ječmen, pohanka, polenta, jáhly, žito, kofeinové nápoje, černý čaj, brokolice, zelí.

Přeji vám klidné a laskavé žití :-). Pokud se budete chtít na něco zeptat, klidně napište :-).